• Causal effects of paternity on children and parents 

      Cools, Sara; Fiva, Jon Hernes; Kirkebøen, Lars Johannessen (Discussion Papers;No. 657, Working paper, 2011)
      Abstract: In this paper we use a parental leave reform directed towards fathers to identify the causal effects of paternity leave on children's and parents' outcomes. We document that paternity leave causes fathers to ...
    • College as a Marriage Market 

      Kirkebøen, Lars Johannessen; Leuven, Edwin; Mogstad, Magne (Discussion Paper;No. 950, Working paper, 2021-04)
      Recent descriptive work suggests the type of college education (field or institution) is an important but neglected pathway through which individuals sort into homogeneous marriages. These descriptive studies raise the ...
    • Didactic methods and small-group instruction for low-performing adolescents in mathematics: Results from a randomized controlled trial 

      Kirkebøen, Lars Johannessen; Gunnes, Trude; Lindenskov, Lena; Rønning, Marte (Discussion Paper;No. 957, Working paper, 2021-06)
      Can high-dosage tutoring help low-performing adolescents? We implement a randomized experiment to test a twofold intervention: A teacher training program customized for instructing 8th graders who perform poorly in mathematics ...
    • Do funds for more teachers improve student outcomes? 

      Borgen, Nicolai T.; Kirkebøen, Lars Johannessen; Kotsadam, Andreas; Raaum, Oddbjørn (Discussion Paper;No. 982, Working paper, 2022-06)
      We investigate the effects of a large-scale Norwegian reform that provided extra teachers to 166 lower secondary schools with relatively high student-teacher ratios and low average grades. We exploit these two margins using ...
    • Does the housing market react to new information on school quality? 

      Fiva, Jon Hernes; Kirkebøen, Lars Johannessen (Discussion Papers;No. 541, Working paper, 2008)
      Abstract: This paper analyzes housing market reactions to the release of previously unpublished information on school quality. Using the sharp discontinuity in the information environment allows us to study price changes ...
    • Effekter av satsing på økt lærertetthet 

      Kirkebøen, Lars Johannessen; Kotsadam, Andreas; Raaum, Oddbjørn; Andresen, Silje; Rogstad, Jon (Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)
      Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ...
    • Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport 

      Rønning, Marte; Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)
      Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2.
    • Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny GIV. Første delrapport 

      Eielsen, Gaute; Kirkebøen, Lars Johannessen; Leuven, Edwin; Rønning, Marte; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2013/54, Report, 2013-11)
      Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med faglige svake prestasjoner midtveis i 10. trinn siden våren 2011 fått tilbud om tilpasset intensivopplæring. Hensikten har vært å øke gjennomstrømning og fullføring av ...
    • Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? En kvantitativ studie 

      Steffensen, Kjartan; Ekren, Rachel; Zachrisen, Oda Opdal; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2017/02, Report, 2017-02)
      Denne rapporten analyserer forskjeller mellom skolers og kommuners bidrag til elevers resultater på nasjonale prøver og eksamen, gjennom beregning av skolebidragsindikatorer. En skolebidragsindikator er et justert resultat1 ...
    • Field of study, earnings and selfselection 

      Kirkebøen, Lars Johannessen; Leuven, Edwin; Mogstad, Magne (Discussion papers;794, Working paper, 2015-01)
      Why do individuals choose different types of post-secondary education, and what are the labor market consequences of those choices? We show that answering these questions is difficult because individuals choose between ...
    • Financial incentives and study duration in higher education 

      Gunnes, Trude; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Discussion papers;714, Working paper, 2012-11)
      This paper investigates to which extent students in higher education respond to financial incentives by adjusting their study behavior. Students in Norway who completed certain graduate study programs between autumn 1990 ...
    • Forskjeller i livsløpsinntekt mellom utdanningsgrupper 

      Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2010/43, Report, 2010-10-10)
      Når forskjellige grupper har forskjellig inntektsutvikling over livsløpet – forskjellige inntektsprofiler – vil inntektsforskjellene avhenge av ved hvilken alder personene observeres. Når forskjellige grupper har ...
    • Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV 

      Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen; Strømsvåg, Susann; Eielsen, Gaute; Rønning, Marte (Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)
      Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ...
    • Høyt utdannede tjener mer over livsløpet 

      Kirkebøen, Lars Johannessen (Journal article, 2010)
      Utdanning blir i økonomisk sammenheng betraktet som en investering. Å studere framfor å arbeide og få inntekt er en kostnad for studenten, som til gjengjeld får avkastning i form av høyere inntekt senere. Når vi ser ...
    • Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og 

      Galloway, Taryn Ann; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Rapporter;2011/4, Report, 2011)
      Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ...
    • Marks across lower secondary schools in Norway : What can be explained by the composition of pupils and school resources? 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2004/11, Report, 2004-06-01)
    • Matematikkdidaktisk etterutdanning av lærere og målrettet strukturert matematikkundervisning ved overgang til 8. trinn og VG1. Foreløpig beskrivelse av utforming og gjennomføring av tiltak 

      Kirkebøen, Lars Johannessen; Eielsen, Gaute; Rønning, Marte; Strømsvåg, Susann; Andresen, Silje; Reegård, Kaja; Rogstad, Jon; Berge, Jan Erik; Lindenskov, Lena (Notater / Documents;2018/15, Working paper, 2018-04-16)
      Dette notatet beskriver gjennomføringen så langt av et forsøk i Osloskolen, der vi prøver ut tilrettelagt matematikkopplæring for elever med svak matematikkompetanse og tilpasset etterutdanning av lærere. Forsøket pågår ...
    • Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk : Resultater fra et randomisert kontrollert forsøk på 8. trinn og videregående skole i Oslo 

      Bjørnset, Mathilde; Gunnes, Trude; Kindt, Marianne Takvam; Kirkebøen, Lars Johannessen; Lindenskov, Lena; Rogstad, Jon; Rønning, Marte (Rapporter;2020/7, Report, 2020-02-11)
      Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1).
    • Pappaperm 

      Cools, Sara; Fiva, Jon Hernes; Kirkebøen, Lars Johannessen (Journal article, 2011)
      Flere politikere og kommentatorer uttaler seg om virkningene av at far er hjemme i foreldrepermisjon. Pappaperm hevdes blant annet å bidra til likelønn, færre samlivsbrudd og et sterkere forhold mellom far og barn. I ...
    • Preferences for lifetime earnings, earnings risk and nonpecuniary attributes in choice of higher education 

      Kirkebøen, Lars Johannessen (Discussion papers;725, Working paper, 2012-12)
      Expected earnings are considered to influence individuals' choice of education. However, the presence of nonpecuniary attributes and the different choice set available to prospective students make identification of this ...